Vår dag om sångkonst – så blev den!

Stefan Johansson. Foto: Linnéa Heinerborg

Stefan Johansson. Foto: Linnéa Heinerborg

Iwa Sörenson med Fritz Arlberg.

Iwa Sörenson med Fritz Arlberg. Foto Karin Lundberg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Först ut var Stefan Johansson, som talade om de gamla idealen från Garcíaskolan och spelade ljudexempel både på sångare från den skolan och de som kom efter. Garcíaskoans ideal kallade han ”korsetterade” och lyfte fram den tekniska skickligheten i koloraturer och drillar. Föredraget följdes av en redogörelse för de svenska och tysksvenska skolornas framväxt i Sverige, där Fritz Arlberg var en nyckelfigur och lärare till Gillis Bratts lärare Agnar Strandberg.

Sven Kristersson

Sven Kristersson

Bo Rosenkull

Bo Rosenkull

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan kastade vi oss raskt till nutiden och Sven Kristerssons arbete med Galendansaren, som han bjöd på ett avsnitt av. Galendansaren är ett forskningsprojekt och tillika föreställning som bygger på texter av Birger Sjöberg, som inte tidigare tonsatts. Sven har skapat ny musik som han framför själv och spelar två roller: forskaren/skådespelaren och Birger Sjöberg själv. Sven efterträddes i sin tur av Bo Rosenkull, sångpedagog, som gav oss en uppdaterad översikt över de olika sångutbildningar, både i offentlig och privat regi, som finns i Sverige.

Gunnel Fagius

Gunnel Fagius

Magnus Svensson, pianist

Magnus Svensson, pianist

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vårt avsnitt om framtiden kom inledningsvis att handla om barnsången, och vikten av att den personal som arbetar med barnen i förskola och skola är utbildade. Gunnel intresserar sig för barnsången ur ett tvärvetenskapligt perspektiv, och gav exempel på hur fantasifullt barn skapar sång och att de tonarter små barn själva väljer ligger mycket långt från de tonarter de ofta förväntas sjunga med i.

Pianisten Magnus Svensson arbetar med sångare, många av dem i glappet mellan utbildning och jobb, och beskrev vilka krav han ställer på dem. Ett är att lära känna tonsättaren genom att sjunga många sånger av samma person och även lyssna på instrumentalmusik komponerad av den tonsättaren. Och avslutningsvis fick vi möta Madeleine Jonsson Gille, som arbetar med experimentell vokalmusik. Ett verk kan se ut lite hur som helst, bestå av fragment som är klippta och klistrade eller ha en fritt grafisk notbild. Sjunga det kan man ändå göra!

Madeleine Jonsson Gille

Madeleine Jonsson Gille

 

 

 

Annonser

Om iwasorenson

operasångerska, sångpedagog, undervisar i klassisk sång
Det här inlägget postades i Aktuellt, Om sång. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s